Thursday, June 28, 2012

Wie zijn de kopers van een E-Velomobiel?

Afgelopen dinsdagavond ben ik bij Ymte Sijbrandy op bezoek geweest om bij te praten over de stand van zaken rondom het komende Velomobile Seminar en het Velomobiel Treffen in Dronten.

Minstens zo interessant is het om van elkaar te horen hoe het gaat met de productie, verkoop, ontwikkelingen en andere zaken op het gebied van de velomobiel.
Een vraag waar Ymte momenteel serieus mee worstelt....... "moeten we bij Velomobiel.nl wel of niet tijd en geld gaan steken in de ontwikkeling van een elektrisch ondersteunde velomobiel?"

In het vlakke Nederland, met uitzondering van Limburg en enkele andere meer geaccentueerde delen van Nederland, is de behoefte aan elektrische ondersteuning veel minder dan in bijna alle andere landen om ons heen. Alle Nederlandse velomobiel fabrikanten exporteren hun velomobielen en worden steeds vaker geconfronteerd met de vraag naar elektrische ondersteuning.


Als het antwoord op de vraag ja is, heeft dat veel impact op het bedrijf. De eerste vraag, tot welke snelheid moet de velomoiel ondersteunt worden? Zodra je boven de 25 km/h ondersteuning biedt wordt het wettelijk een brommobiel met trapondersteuning en dat is veel ingrijpender dan dat je kiest voor de regels die gelden voor een elektrisch ondersteunde fiets. 
Flevobike heeft 3 jaar geleden gekozen om te starten met de ontwikkeling van een elektrische ondersteuning die zowel op de GreenMachine als in de Orca past. Flevobike heeft uitdrukkelijk gekozen voor ondersteuning tot 25km/h. Een beetje boven deze snelheid schakelt de motor uit.
    
De tweede maar belangrijkste vraag waar Ymte graag antwoord op heeft, ........wie zijn de kopers van een E-Velomobiel?

Elke ondernemer wil graag van te voren weten of een nieuw product een verkoop succes gaat worden, of het zin heeft veel geld en tijd te stoppen in een nieuwe ontwikkeling. Als het geen succes wordt kan dat in het ergste geval zelfs leiden tot een faillissement van het bedrijf, waar je al je hebben en houden ingestopt hebt. 
Helaas Ymte, niemand kan jou daar een betrouwbaar antwoord op geven. Je gelooft er als ondernemer in of niet. De toekomst zal het leren.

Ik geloof er wel in en fiets momenteel met groot plezier in de E-Orca. Het geloof verspreiden begint met het te verkondigen.  
Dat het allemaal nog veel beter kan, daar ben ik ook van overtuigd, dat is ook de reden dat ik ja heb gezegd tegen de vraag van Carl George Rasmussen van de Leitra om het 7e Velomobile Seminar in Dronten te organiseren. Een Seminar in combinatie met een Treffen kan op de ontwikkelingen van de velomobiel een positief effect hebben.


Ervaring met de E-orca
Afgelopen maandagavond zijn Thibaut en ik, beide in een E-Orca, naar "De Knobbel" in 't Harde gereden om De Knobbel van beide kanten 3 keer op te rijden. Samen met de ondersteuning en mijn eigen trapkracht was ik in staat om op de steilste stukken een snelheid tussen 30 km/h tot 32 km/h vast te houden. De hoogste snelheid De Knobbel af, zonder te trappen, was 65km/h.


Hendrika gebruikt haar Orca ook voor het doen van boodschappen in Lelystad. Optrekken met een volgepakte E-Orca is geen probleem.

Luik-Bastenaken-Luik
Met voldoende accu capaciteit is met de E-Orca, naar verhouding, comfortable de rit van Luik-Bastenaken-Luik te rijden ten opzichte van een niet elektrisch ondersteunde Quest zoals Ymte dit jaar gedaan heeft. Fietsen moet ook het nodige plezier geven en hoeft geen martelgang te worden. 
Een remparachute die makkelijk naar binnen getrokken kan worden, net zoals dat gebeurd met een spinakker bij zeilboten, zou aan te raden zijn om de daalsnelheid veilig te houden en de remmen te ontzien.



26 comments:

  1. Ik kan begrijpen waarom je een e-velomobiel wilt bouwen. Daarvoor zijn verschillende redenen aan te voeren, van praktisch gebruik voor minder sterke rijders, tot subsidieregelingen die om een elektromotor vragen, tot aansluiten bij de marketing-trein van de standaard elektrische fiets.

    Toch denk ik dat je als fietsontwerper primair moet kijken naar een door menskracht aangedreven voertuig. Die menselijke schaal geeft je de beperkingen waar je ontwerp aan moet voldoen, voor wat betreft efficiency, massa, en andere ontwerp-keuzes. Als je voertuig geschikt is om door een mens voortbewogen te worden, dat is het een goed voertuig in termen van een paar essentiële ontwerp-eisen. Als je - met een gezond lichaam - een fiets niet meer kunt berijden zonder trapondersteuning, dan is er iets grondig mis met het ontwerp, en heb je eigenlijk een auto gemaakt. Na het maken van een goede fiets kan je alsnog over elektrische ondersteuning nadenken. Zeker in een velomobiel is hiervoor voldoende ruimte om dit op fraaie wijze te doen. Buiten Nederland is dat mogelijk zeer gewenst - tenminste om een grotere groep klanten aan te spreken.

    Overigens denk ik dat een toekomstig elektrisch voertuig niet zal verschijnen als elektrische auto. Automobiel-fabrikanten hebben gewoon te weinig kaas gegeten van efficiency. Als er ooit een succesvol elektrisch voertuig op de markt zal komen, dan denk ik dat de oorsprong daarvan eerder in de hoek van de velomobiel gezocht zal moeten worden. Maar als de pedalen eraf gaan, dan is het wat mij betreft geen 'velo' meer, maar iets anders.

    ReplyDelete
  2. Ik ben het met je eens. Uitgaan van de fiets moet voorop blijven staan.

    ReplyDelete
  3. Zijn velomobiel rijders dezelfde mensen die electische fietsen willen kopen? Gezien het aantal velomobilisten die gekozen hebben voor een electrische ondersteuning in de velomobielen die wel ondersteuning bieden (sunrider, orca) denk ik het niet. De markt voor velomobielen is al niet zo groot (geloof 1% van de fietsmarkt) en de markt voor electrische ondersteuning is waarschijnlijk nóg kleiner.

    Ymte zal zichzelf denk ik de vraag moeten stellen hoevaak er om electrische ondersteuning gevraagd wordt. Als dat niet vaak is dan heeft het denk ik ook weinig zin om veel geld en tijd te investeren hierin.

    Zeker bij velomobielen in vlak landschap is het nut van een ondersteuning tot 25km/u natuurlijk wel extreem beperkt aangezien je 90% van de tijd boven die snelheid fietst, tenzij je vaak met zware spullen sjouwt of de velomobiel als stadsfiets gaat gebruiken... maar hoe vaak doe je dat nou?

    Het zou misschien een betere zet zijn om projecten als de carbon quest te optimaliseren zodat het gewicht nog verder omlaag kan.

    Gewicht is namelijk naar mijn mening de enige reden om electrische ondersteuning in een velomobiel te willen, je moet het gewicht elke keer weer op gang brengen. Het is niet zoals bij een rechtop fiets met ondersteuning dat je de ondersteuning nodig hebt bij tegenwind want daar heb je in een velomobiel al nauwelijks last van.

    Electrische ondersteuning voor ouderen die een velomobiel willen dan? Simpele tegenvraag: als je te beperkt bent om met een niet ondersteunde fiets te fietsen , kom je dan uberhaupt in en uit de velomobielen van velomobiel.nl geklommen? Ook daar ligt dus geen markt.

    Ik denk dat het nut en dus ook de verkoopbaarheid zeer beperkt is.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Een laag gewicht is inderdaad erg belangrijk, maar een velomobiel wordt in het algemeen veel en intensief gebruikt en ook na enkele jaren mag een lichte constructiet niet van alle gebreken gaan vertonen.

      Delete
  4. Bij collega/concurrent fietser.be weten ze het antwoord wel, daar schijnt de eWAW heel succesvol te zijn. Een deel van Belgie is niet vlak en in sterk heuvel/bergachtig terrein is e-ondersteuning als dat beschikbaar is geen keus : een woon-werk rijder wil dat erin hebben. Buiten Nederland is een e-velomobiel voor forenzen al gauw logischer dan in ons vlakke landje.

    Een doelgroep van e-velomobielen zijn stadsrijders als makelaars, notarissen e.d. die best wat zien in een voertuig waarmee je in steden over het fietspad rijdend de files kunt negeren, maar wel droog blijft en niet hoeft te zweten, en ook nog eens door de opvallende milieuvriendelijke en sportive verschijning een rijdend reclamebord kan zijn. kanttekening is wel dat deze sneller zullen kiezen voor een velomobiel met lage instap en met aandrijwerk dat hun keliding niet kan besmeuren ( de Orca of Sunrider lijkt mij een logische keus voor hen ) dus niet zondermeer klanten van Ymte zullen zijn.

    Wie zijn de klanten van een e-velomobiel ? Eigenlijk alle Europeanen die in landen wonen die niet vlak zijn. Dus eigenlijk de rest van Europa. Ook voor de sportieve velomobielen die velomobiel.nl bouwt is e-ondersteuning in die landen een logische keus, mits die keus geboden word. Als velomobiel.nl zijnde zouden ze aantrekkelijker kunnen zijn in het buitenland met een e-Quest of e-Strada model, of in ieder geval de mogelijkheid/ondersteuning van inbouw voor hun eigen doelgroep in andere omstandigheden/landen : sportieve forenzen, die veel heuvels/bergen moeten beklimmen.

    Ik denk dat de ontwikkeling niet zo'n punt is, ze zijn vast goed op de hoogte wat buurman Leo allemaal doet. Ik denk dat ze twijfelen omdat het tegen het concept/ideologie van een sportief HPV voertuig ingaat wat zij nastreven.

    ReplyDelete
  5. Ik kan me goed voorstellen dat er iemand is die om een E-ondersteuning vraagt in een Quest. Om een fietskar te trekken b.v.
    Toch lijken mij de producten van VM.nl primair niet geschikt voor E-ondersteuning. Ze zitten in de uitgesproken sportieve hoek en trekken ook soortgelijke klanten.
    De Quest is een uitstekende fiets, als je er een E-ondersteuning inbouwt maak je er een slechte fiets van. (Woorden van Ymte zelf)

    De Orca is wat dat aangaat beter ingericht. Zijn niet sportive imago werkt nu juist in zijn voordeel. Hij is toegankelijker en luxer. Je wilt er in gezien worden. E-ondersteuning is een logische stap verder in mijn ogen.
    Toch is de Orca pas een overgangsmarkt.

    Als Velomobielen in het algemeen van E-ondersteuning voorzien moeten worden zou ik meer kiezen voor een meer 'auto-achtige' vorm. Vier wielen niet te breed, licht, sportief, veel bagageruimte en/of evt. 1 passagierplek. Maar ook heel belangrijk: Een cool en vlot uiterlijk zoals de Orca. Het oog wil ook wat.
    Autorijders kiezen model en kleur en of er een koffiebekerhouder in zit. Ze willen een onderhoudsvriendelijk vervoersmiddel en een top kwaliteit aflevering en after-service. Als dat ook bij een E-velomobiel bedrijf mogelijk is, boor je potentie aan.
    Met aleen een E-aandrijving inbouwen ben je er niet. De werkplaats en de plek waar klanten komen moet gescheiden worden. Ook daar moet je in investeren.
    Niet alleen de het voertuig bepaald of er een markt voor is. Men wil een beleving of status.
    De Velomobielen markt is nu nog teveel, korte broeken verkopers met zwarte handen. (sorry) Prima voor velomobielrijders, maar niet voor de potentiele (verwende) E-velomobielrijder.

    Velomobilisten die al klant zijn bij VM.nl vinden alles van hun gading al bij hun, maar dat is niet de markt die we zoeken voor E-velomobilisten.
    Het motto van VM.nl is niet voor niks: Van fietsers voor fietsers.
    Niet : Fietsers voor E-velomobilisten.

    ReplyDelete
  6. Een Quest is een uitstekende fiets in Nederland en andere gebieden met vlakland.

    Een Quest kan ook een uitstekende fiets zijn in bijna alle andere Europese landen en de rest van de wereld waar wegen niet vlak zijn. Daar is e-ondersteunig voor nodig. De Europese Unie wil dat zelfs verhogen naar 500 W juist om fiets gebruik in heuvel en bergachtig terrein aan te moedigen, 250 W is daar soms te gering om 25 km/u te kunnen halen.

    Ymte kan niet verwachten dat zijn buitenlandse potentiele klanten de auto laten staan om met 5 km/u tegen hellingen aan zwoegen op weg naar hun werk......

    Het is een keus voor velomobiel.nl. Zij zeggen zelf dat hun doel is promotie van de velomobiel. In het buitenland heb je daar e-ondersteuning voor nodig.

    ReplyDelete
  7. Mijn excuus nog een keer te reageren maar ik wilde nog toevoegen dat veel e-ondersteuning ook meehelpt met remmen door generatorwerking, en daarbij zelfs de accu kan bijladen.

    Op de e-motor afremmen is een uitstekende manier je snelheid in bedwang te houden zonder de remmen te moeten verbranden rijdend vanaf hellingen. Weer een groot voordeel voor buitenlandse rijders van velomobielen.

    Op de e-motoren afremmen door generatorwerking is tegenwoordig voor veel treinen de hoofdremming geworden tot aan lage snelheid...minder slijtage aan de fysieke remmen, en je kunt de opgewekte stroom terug de bovenleiding invoeren...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om bij een fiets de motor ook als rem te gebruiken heeft meer nadelen dan je in eerste instantie zou verwachten.
      1). er kan dan geen vrijloop tussen de motor en het wiel geplaatst worden. Wanner je boven de wettelijk toegestane snelheid komt gaat de motor je dan tegenwerken.
      2). om te remmen heb je niet genoeg aan een motor / generator van 250W er zal een zwaardere motor gemonteerd moeten worden.
      3). de elektronica wordt een stuk gecompliceerder.
      4). veel accu's zijn niet in staat om snel te wisselen tussen geven en nemen waardoor er weinig tot geen efficiëntie voordeel uit naar voren komt.

      Delete
  8. Zolang ik met gemak 35-42 km/uur met de Quest haal heb ik geen E-ondersteuning nodig.
    Als ik in Frankrijk of Spanje cols wil bedwingen pak ik mijn carbon racefiets met lichte klimwielen.
    E- ondersteuning vindt ik pas interessant als ik er ook veel hogere snelheden mee mag en kan rijden zodat mijn woon-werk reistijd korter zal worden.
    Op een tourfiets met E-ondersteuning zie je hier in N.Holland voornamelijk oudere mensen, of mensen met fysieke beperking, of een enkele luiaard die zich niet in het zweet wil fietsen om sneller dan 20 km/uur te rijden.
    Voor mij is de fiets dan ook een middel om fit en gezond te blijven en na elke werkdag "de kop" leeg te rijden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fietsers met trapondersteuning zijn altijd nog minder lui dan automobilisten. ;)

      Delete
    2. Een hoge topsnelheid is niet het enige. Uiteindelijk gaat het om je gemiddelde. Met een E-Orca ben ik op die cols in Spanje of Frankrijk eerder boven dan jij met je carbon racefiets met lichte klimwielen. Het zal je verbazen hoeveel voordeel je al hebt van het snel op gang komen door de ondersteuning. Ook met ondersteuning blijf je fit en gezond als de rijder niets doet, doet de ondersteuning ook niets en de kop leeg rijden gaat ook probleemloos.
      Het grote voordeel van de ondersteuning is dat hij je juist help daar waar je het anders zwaar krijgt (op gang komen en helling op) hierdoor ligt het comfort hoger en zullen meer mensen het fietsen in een velomobiel leuk vinden.

      Delete
  9. Op onder meer dit weblog wordt regelmatig genoemd welke tekortkomingen aan de huidige generatie velomobielen verholpen moeten worden om de velomobiel aantrekkelijker te maken voor nieuwe doelgroepen dan de sportieve forens/toerfietser, zoals:
    - vormgeving (cool)
    - stabiliteit (4 wielen)
    - bagagecapaciteit (boodschappenkrat en/of kind)
    - prijs (ca kleine 2e-hands auto?)
    - toegankelijkheid (ruime instap-opening)
    Ook trapondersteuning wordt genoemd om de dagelijkse bruikbaarheid te garanderen, zodat een gemiddelde fietser ook beladen of heuvel op fietsend of zonder zweten naar werk/afspraak kan fietsen met een gemiddelde inspanning en het gebruikelijke tempo.
    Met zo'n fiets biedt je een alternatief voor een boodschappenauto of tweede auto en misschien voor een scooter (16,17-jarigen).

    Op dit moment maakt Velomobiel.nl toch vooral fietsen voor de sportieve langeafstandsfietser, maar afhankelijk van de koers die Velomobiel.nl (en andere velomobielfabrikanten) wil volgen in de toekomst, is het misschien verstandig om nu E-ondersteuning te gaan ontwikkelen en ervaring op te doen voor brede(re) toepassing in de komende generatie velomobielen?

    ReplyDelete
  10. Een tweepersons Sportcabrio HPV-e-Hybrid met trapondersteuning voor stadsrijders vind ik prima.
    Als je langs de ochtend-file op de Fietspad rijd, wordt het erg attraktiv voor de gemiddelte Autorijder...

    ReplyDelete
  11. Trouwens heft Evonik net in het duitse "Manager-Magazin" een Advertentie van een hele Pagina gehad met de "Wind-Explorer", een Kopie van de Duo-Quest, gedaan in de originele Formen van Velomobiel.nl. innovativ, sportiv en trendy...

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Met belangstelling heb ik de hier boven gevoerde discussie gelezen.

      Zoals sommige weten heb ik een vierwieler ontworpen en deze met eenvoudige middelen gebouwd.
      Uit de hierboven gevoerde discussie haal ik weer moed uit, om verder te gaan.

      Mijn fiets leent zich zeer om elektrisch te worden ondersteun, maar hij moet, zoals boven al gezegd is, wel eerst goed rijden.

      Met dankt aan de trapas van FlevoBike, ben ik weer een stap in de goede richting gekomen.

      De volgende stap is een goede rendabele elektrische ondersteuning, maar ik heb geen haast!

      Delete
  13. Een electrisch aangedreven velomobiel is een Twike (www.twike.com) of anders goedkoper kan natuurlijk een set ingebouwd worden, daar is Akkurad (www.akkurad.com) in gespecialiseerd, zoals al boven genoemd een partner van de buurman van VM.nl.
    Maar ik denk dat het publiek dat electrische ondersteuning wil hebben eerder een Orca, Sunrider of Twike kiest vanwege de afwerking binnenin en de instapmogelijkheden.
    Een "echte" VM fietser kan/zal met een meer "spartaanse" afwerking binnenin en "moeilijker" instap nog steeds zeer tevreden zijn.
    Het publiek voor de deze 2 typen fietsen is compleet verschillend en dat is de beslissende faktoor.
    Ik zou eerder van VM.nl een nieuw model verwachten, sinds de oprichting zijn er relatief weinig nieuwe types ontwikkeld. Er zijn natuurlijk verschillende redenen voor, maar nu dat de produktie wordt "uitbesteedt" hoop ik dat VM.nl weer met een revolutionair ontwerp komt. De concurrentie in Belgie en Duitsland zit niet stil en heeft ondertussen al goede produkten en ideen voor nog meer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Een Twike is een elektrische auto met trappers er in zodat je het in de winter niet koud hebt. Een leuk voertuig maar met fietsen en dus met een velomobiel heeft het weinig te maken.

      Delete
  14. Wat natuurlijk ook aantrekkelijk kan zijn als men de Quest een pure HPV wil houden is een e-Strada aanbieden en kijken hoe dat loopt. Bij de Strada zijn toch al keuzes gemaakt ten koste van de efficientie een breder publiek te bedienen. Een beschermkap ontwikkelen om de ketting meer vrij te houden van nette kleding is ook niet te moeilijk en het model mag vanwege de e-aandrijving ook wat zwaarder zijn. Het blijft een ander publiek bedienen dan de Orca en Sunrider vanwege de instap. Al is dat bij de eWAW niet anders. Maar zoals gezegd zullen mensen in het buitenland waar wegen niet vlak zijn ook graag in een sportieve velomobiel ondersteuning willen. Ik zou een e-Strada is zo'n geval de meest logische stap vinden om te kijken hoe de markt reageert.

    ReplyDelete
  15. Ik heb een Quest zonder trap ondersteuning uitprobeert. Het is langzaam om te accelereren vanuit stilstand. Velomobiel is bijna altijd een zwaar constructie. Dus dat is niet zo praktisch fiets in de stad waar moet jij regelmatig acceleren/ stoppen. Als je fietst grotere afstanden dan misschien het is helemaal goed zonder trapondersteuning. Verschil tussen velomobiel en gewone (2 wielen) stadfiets is ongeveer 15 kilo. Probeer jezelf met extra 15kg massa op jouw bagagedrager met gewoon fiets. En vergeet niet dat 28 wielen hebben 30% minder rolweerstand dan 20" wielen. Kettinglijn van velomobielen is bijna altijd niet optimaal - er zijn bijv. kettingspanners op de bovenlijn van de ketting. Kettingspanners zijn verplicht, jazeker - maar kettingspanners wil jij het liefst alleen op de onderlijn van de ketting. Gewoon velomobiel is dus niet geoptimaliseerd voor mensen die in de stad wonen. Trap ondersteuning maakt hier groot verschill. Niemand produceert 18 kg velomobiel op 28" wielen met een goede kettinglijn. Gewoon velomobiel is goed voor heel sterke mensen.

    ReplyDelete
  16. Een e-velomobiel zou ook wat kunnen zijn voor mindervalide mensen....

    Trouwens ik zou alleen een e-velomobiel overwegen als het een snelheid mag halen die gelijk is als die van een brommer en zonder helm, ervan uitgaande dat we al in onze helm zitten.

    ReplyDelete
  17. Zoals collega S098 al vermeldde: de producent van de WAW heeft al behoorlijk wat ervaring met e-velomobielen en heeft daar een duidelijke mening over. Meer vind je hier: https://sites.google.com/site/agendafietser/Home/ewaw
    Van hen hoor ik dat de eisen en verwachtingen van eWAW kopers duidelijk anders zijn dan bij de "gewone" WAW-eigenaar. Het is evident dat comfort meer op de voorgrond komt.
    Het is ook mijn ervaring dat de elektrische ondersteuning in een stedelijke omgeving een welkom extra vermogen biedt.

    ReplyDelete
  18. Een E-bike in wat voor vorm dan ook direct in verband brengen met mindervaliden zoals enkelen dat hier min of meer doen, vind ik zwaar overtrokken. Een deel van de bevolking is gewoon gemakzuchtig en houd van comfort. Dat laatste is dan ook een insteek waar rekening meegehouden zou moeten worden om een bredere publiek te trekken voor een velomobiel.
    Zeker de E-support tot 25 km/u kan ook hier ten lande in stadsverkeer zeer van dienst kunnen zijn bij het steeds weer optrekken.
    De 45 km/u versie brengt zoals gemeld een hoop rompslomp mee aan regelgeving waar aan voldaan moet worden. Daarbij is het voor mij dan ook nog de vraag wat de plaats op de weg is voor een E-Bike die 45 km/u kan. Een bromfiets en een brommobiel horen op de rijbaan en niet meer op het fietspad thuis (tenzij anders aangegeven).
    Net als puristen in de autowereld zijn er bij de velomobilsten ook rijders die comfort ondersteunende middelen als een overbodig iets zien.
    Persoonlijk vind ik E-support in de velomobile een goede ontwikkeling en heeft mijn interesse in een HPV weer helemaal teruggebracht.

    ReplyDelete
  19. Een E-bike in wat voor vorm dan ook direct in verband brengen met mindervaliden zoals enkelen dat hier min of meer doen, vind ik zwaar overtrokken. Een deel van de bevolking is gewoon gemakzuchtig en houd van comfort. Dat laatste is dan ook een insteek waar rekening meegehouden zou moeten worden om een bredere publiek te trekken voor een velomobiel.
    Zeker de E-support tot 25 km/u kan ook hier ten lande in stadsverkeer zeer van dienst kunnen zijn bij het steeds weer optrekken.
    De 45 km/u versie brengt zoals gemeld een hoop rompslomp mee aan regelgeving waar aan voldaan moet worden. Daarbij is het voor mij dan ook nog de vraag wat de plaats op de weg is voor een E-Bike die 45 km/u kan. Een bromfiets en een brommobiel horen op de rijbaan en niet meer op het fietspad thuis (tenzij anders aangegeven).
    Net als puristen in de autowereld zijn er bij de velomobilsten ook rijders die comfort ondersteunende middelen als een overbodig iets zien.
    Persoonlijk vind ik E-support in de velomobile een goede ontwikkeling en heeft mijn interesse in een HPV weer helemaal teruggebracht.

    ReplyDelete