Tuesday, June 5, 2012

Hoe bevalt de nieuwe E-Orca?

Op vrijdag 11 mei hebben wij de E-Orca's bij Flevobike opgehaald. Vanaf dat moment kijken we niet meer naar de weersverwachtingen als we ergens naar toe willen fietsen. Dat is voor ons het belangrijkste voordeel van een velomobiel t.o.z van een lig/fiets zonder weerbescherming. Het nadeel van een hoger gewicht bij optrekken en hellingen is met elektrische ondersteuning ook geen probleem meer.
Start terugrit vanuit Emmeloord. Onze kleindochter Tess vindt de Orca mooi zei ze.

De ondersteuning bij de E-Orca kan met een druk op de knop in- of uitgeschakeld worden. Bij ingeschakelde toestand wordt de ondersteuning aangestuurd door een koppel sensor. Erg belangrijk bij het systeem van de E-Orca is de plaats van de 250 watt motor. De motor is net als bij de succesvolle Flyer fietsen uit Zwitserland voor het versnelling-systeem van de fiets geplaatst.

We hebben de E-Orca's nu drie weken en hebben er ruim 1200 km met groot plezier in gefietst. We hebben de accu's (38,4 volt 13,2 Ah) nu twee keer opgeladen. Dat komt neer op 400 km per lading. Aantekening hierbij; ......wij gebruiken de ondersteuning alleen op plaatsen waar vaak afgeremd en opgetrokken moet worden, zoals in steden en als we hellingen op moeten.

Tot nu toe bevallen de E-Orca's ons uitstekend, maar net als in het verleden, tijdens het fietsen in de Alleweder, blijf ik plussen en minnen.
Pluspunten van de E-Orca die ik absoluut niet weer wil missen zijn:

  • De geventileerde comfortable rugleuning.
  • De perfecte in- en uitstap door de grote scharnierende deksel en de stabiele rand van de instapopening. Men kan zich via de stoel omlaag laten glijden, zonder dat er een stoeldekje wil opkrullen of verschuiven.
  • In en uitstappen met een extra dakje geeft geen vervelend gedoe met het losse dakje, doordat dit samen met de deksel meebeweegt. 
  • De ingesloten ketting. Men kan rustig met nette kleren in de Orca fietsen (zie foto boven).
  • De twee stuurhandels aan de zijkant.
  • De twee geïntegreerde trillingvrije spiegels, die ik na de eerste keer instellen niet weer heb hoeven bij te stellen. 
  • De parkeerrem op het achterwiel in combinatie met het tillusje aan de achterkant is heel handig.
  • Het bagage netje achterin is erg makkelijk.
  • Van binnenuit instelbare koplampen.
Voorlopige verbeter punten:
  • Inmiddels hebben we beide een kol gekocht (bij een motorzaak) om een warme nek te houden.
  • Voor gereedschap en reservebanden heeft Hendrika een tasje gemaakt achter de stoel. 
  • Net als op de zitting van mijn GreenMachine wil ik het dekje van schuim vervangen door een ventilerend dekje van Ventisit materiaal. 
  • Voor de winter willen we de voetgaten dicht maken met nylonstof. Bij de Orca hebben we de voetgaten niet nodig om achteruit te kunnen manoeuvreren. Met een geopende deksel kunnen we met de handen de vijfspaaks voorwielen bedienen om achteruit te gaan.

Woensdagavond vanaf 19.00 uur Ligfiets Stamtafel Treffen bij Flevobike in Dronten.




No comments:

Post a Comment