Mijn bezoek aan “Het Perron” nieuwe MBO opleiding in Dronten.
Afgelopen maand (oktober 2016) bij de opendag van het nieuwe, mooie en naar mijn mening praktische gebouw “Het Perron” van het MBO onderwijs in Dronten was ook een duidelijk uit de toon vallende ruimte te zien. De werkplaats van de afdeling werktuigbouw. De machines (exclusief de lasmachines) die daar stonden stammen uit de tijd dat ik zelf les gaf op de Scholen Gemeenschap Lelystad, in de afdeling werktuigbouw. ......Dat is 35 jaar geleden.
De ontwikkelingen en moderniseringen hebben in het bedrijfsleven in die vijfendertig jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt, dankzij de computer en de digitalisering.
In 1985 heb ik al een stuk geschreven over noodzakelijke vernieuwingen in het technisch onderwijs die beter aansluiten bij het bedrijfsleven. Samengevat is mijn uitgangspunt, dat wij onze studenten in Nederland niet opleiden voor de toekomst.
De huidige inrichtingen van de werkplaatsen voor machinale metaalbewerkingen zijn achterhaald!
Hieronder mijn tekst uit 1985
In dit artikel willen we een model schetsen van een modern opgezette opleiding tot CNC-machine operator. Het doel van deze opleiding is, dat studenten systematisch leren omgaan met door computers aangestuurde machines.
Het eerste dat wordt geroepen als tegenargument is dat standaard moderne CNC-machines te duur zijn voor het onderwijs...... Dat klopt! .....Maar om goed te leren omgaan met moderne apparatuur hoeven dat niet de standaard grote bedrijfsmachines te zijn.
Er zijn tegenwoordig diverse compacte CNC-desktop machines te koop voor bedragen die niet meer dan 5% tot 10% kosten van de huidige grote machines. Met deze desktop machines kunnen alle trainingen, benodigde kennis en kunde opgedaan worden voor niet meer dan 10% van de kosten. Er wordt drastisch bespaard op materiaal verbruik, en stroomverbruik. De benodigde ruimte hoeft maar weinig groter te zijn dan een standaard theorielokaal. Er zijn geen zware vloeren nodig en ook geen zware elektrische aansluitingen. De kleine machines vragen minder zware veiligheidsvoorzieningen.
De foto hieronder is van een vijfassige desktop CNC freesmachine die eind december (2016) in het Fablab Dronten staat. Daarnaast beschikt het Fablab Dronten over tien licenties van Auto Desk met het 3D-CAD tekenprogramma Inventor en het CAM programma Fusion 360 waarmee deze vijfassige freesmachine aangestuurd wordt. Fusion 360 heeft ook een simulatie functie waarmee de freesbanen en de machine bewegingen gesimuleerd kunnen worden op het beeldscherm van de computer.
Het Fablab Dronten beschikt ook over een licentie van het 3D-CAD tekenprogramma SolidWorks met tien studenten licenties.
Fablab Dronten gaat demonstraties geven om te laten zien wat met deze moderne CAD/CAM programma’s en met de vijfassige desktop freesmachine van de foto allemaal ontworpen en gemaakt kan worden.
Het numeriek besturen van machines heeft in de industrie een hoge vlucht genomen. Veel in het productieproces is geautomatiseerd. Moderne bedrijven hebben momenteel de grootste moeite om getrainde medewerkers te vinden die passen in deze moderne bedrijven
Opleiden bij de bedrijven zelf, betekent nu meestal het gebruik van de dure bedrijfsmachines voor niet-winstgevende activiteiten. Opleiden in het bedrijf betekent ook dat een dure medewerker de eerste tijd van zijn dienstverband geen geld oplevert, maar geld kost.
Een gevolg van deze situatie in het bedrijfsleven is, dat het automatiseren afgeremd wordt. Immers, doordat onvoldoende goed geschoolde medewerkers aanwezig zijn, wordt technologische vernieuwing van het bedrijf een hachelijke zaak. Dit klemt temeer, omdat in onze industriële samenleving het technologisch bijblijven een pure economische noodzaak is.
Een vergelijking met de ons omringende landen, waar een vergelijkbare economische situatie heerst, valt dan bepaald nadelig voor ons land uit. In Nederland blijkt dan dat het technisch onderwijs sterk achterblijft. In tegenstelling tot in Nederland is men dan elders kennelijk veel meer vertrouwd met automatisering en productie-optimalisering. Deze situatie noodzaakt tot een snelle aanpassing van ons technisch onderwijs, willen we de opgelopen achterstand niet nog zien aangroeien. Dat betekent dat we ons meer zullen moeten richten op functioneel en vooruitstrevend onderwijs.
Om die redenen menen wij dat de scholen zelf het initiatief moeten nemen tot inhoudelijke verandering van hun onderwijs. Dat betekent een bundeling van krachten om met zo weinig mogelijk kosten een zo adequaat mogelijke beroepsopleiding te creëren.
Als deelnemers aan moderne opleidingen zijn studenten nodig die zelf initiatief tonen, die de handen uit de mouwen steken en doorzettingsvermogen hebben.
Eigenlijk ongehoord dat de tekst die hierboven staat uit 1985 stamt en dat anno 2016 er nauwelijks iets veranderd is aan het praktijkonderwijs van de afdeling werktuigbouw in het MBO. Dat geldt ook voor het praktijkonderwijs bij vele HBO opleidingen.
Het onderstaande stukje tekst stamt uit 2015. Dit kwam ik op internet tegen.
‘Voor een goed toekomstperspectief kan iemand het beste zorgen dat hij/zij tenminste een MBO-4 of HBO-opleiding heeft afgerond. Dat schrijft het Centraal Planbureau (CPB) in een onlangs gepubliceerd rapport.’
We zien inderdaad dat de startkwalificatie verschuift van MBO niveau 2 naar niveau 4 en naar niveau 4 plus.
De focus bij de opleiding moet komen te liggen bij het ontwerpen met 3D-CAD/CAM software, programmeren en electronica.
Dronten, 24-11-2016
Johan Vrielink
Tel: 0614563975
Mail: johanvrielink67@gmail.com
schokkend
ReplyDeleteEens, heb MTS werktuigbouw afgerond en meteen een geheel andere richting op gegaan (vrachtauto monteur) vervolgens via avondschool doorgegaan voor 1e bedrijfsauto-technicus en dito elektriciën. Na 38 jaar in deze materie, via wegenwachter, werkplaatschef en leermeester ervaren wij nu in het bedrijfsleven de versobering van het onderwijs. Ik zie nauwelijks nog jonge aanwas, als er al iets komt is het niveau is veel te laag, de benodigde basale vaardigheden zijn niet
ReplyDeleteaanwezig en ik ben bang dat dit voorlopig niet zal veranderen. Na brandweercarriere op mijn 58e weer naar de werkplaats bovendien nog nooit een uur zonder werk gezeten. Enigste pluspunt: "vroeger werd je automonteur als je niets anders meer kon" tegenwoordig heb je een goed tot riant salaris maar er is een verarming van ons vak gaande ook moet je meegaan met de tijd, er zitten > 8 stuurdozen in een moderne truck die allemaal met elkaar communiceren dmv. Can-bus systemen dit doorgronden, snappen en meten vereist kennis en zelf ontwikkeling anders kom je niet ver. De opleidingen lopen mi. ook achter de feiten aan.
Gisteren stuurde een collega mij een link van een artikel in het NRC Handelsblad. "Kinderen kansloos zonder programmeren". Hierbij de link van het artikel:
Deletehttps://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/25/kinderen-kansloos-zonder-programmeren-5468681-a1533432
Iets wat bij ons bedrijf (Oerlikon Eldim) speelt.
ReplyDeletehttp://www.nieuwsbank.nl/inp/2016/08/19/P001.htm/Oerlikon-Eldim-winnaar-in-Technologische-productieoplossingen