Saturday, July 21, 2012

Werkgroep "Aansturing Verlichting Velomobielen".

Vanmorgen is de werkgroep "Aansturing Verlichting Velomobielen" voor de eerste keer bij elkaar geweest. Tot vandaag toe zijn de kontakten via internet gegaan. Elkaar in het echt ontmoeten is op een gegeven moment een must om alles nog eens echt op een rijtje te zetten. Ik denk dat ik ook voor de anderen spreek als ik zeg dat het een bijzondere leerzame ontmoeting is geweest die een positieve invloed gaat hebben op de verdere ontwikkeling.

Henk de Leeuw en Gert Beumer kwamen daarvoor met hun velomobielen helemaal uit Enschede en Boekelo naar Dronten gereden.
Verder waren aanwezig: Theo van Andel, André Vrielink, Arjan Vrielink en ikzelf.

Er wordt door Henk en Gert (specialisten op electronica gebied) gestructureerd gewerkt aan een universele aansturing voor een uitgebreid verlichting systeem voor velomobielen, dat ook na jaren nog probleemloos blijft functioneren.
Dat is niet simpel,.... omdat bij velomobielen de menselijke motor zorgt voor een agressief zout klimaat binnen in de velomobiel, waar de gemiddelde electronica, schakelaars en stekkers moeite mee hebben.

Inmiddels worden de eerste prototypes van de aansturing, maar ook de rest van het verlichting systeem  uitgebreid getest in de dagelijkse praktijk.
In de volgende prototypes zullen de uitkomsten van vanmorgen verwerkt worden. Op het Velomobiel Seminar gaan Henk en Gert een lezing/demonstratie verzorgen waar alle resultaten tot dan toe aandacht krijgen. Het is de bedoeling dat er na het Seminar een nul serie gemaakt gaat worden die door de fabrikanten van velomobielen getest gaan worden. Henk en Gert hopen op goede suggesties tijdens het Seminar die verwerkt kunnen worden in de nul serie.

Halverwege de middag zijn Henk en Gert weer vertrokken voor de terugrit naar het mooie Twente.

9 comments:

  1. Nooit bij stilgestaan. Maar we hebben het hier denk ik voornamelijk over huidcontact die nat is van transpiratie en transpiratievocht dat via de wanden naar de bodem loopt.

    Een simpel spatwaterdicht membraampje over de schakelaars is al genoeg om die van zouten te vrijwaren. De schakelaartjes van een paar euro worden er wel iets duurder van maar kan werkplaatstarief wat duurder is voorkomen.

    Lek transpiratie vocht zal toch vooral langs de wanden waar de rijder zit op de bodem terecht komen. Bij mijn Strada zat daar geen electronica. Die zat hoog en droog op de wielkast en onder de bakrand.

    Zout verdampt niet. het kan dus alleen bij fysieke aanraking electronica vernielen. Uit de buurt plaatsen van huidcontact en lek vocht en waar nodig een sparwatermembraampje voorkomt dus al vrijwel alles.

    Dacht ik zo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Denk niet alleen aan zouten, denk ook aan bijvoorbeeld ammonia. Zweet bevat veel meer dan alleen water en zout.
      'Killer' is met name ook de de corrosie die optreedt wanneer er een kruipweg voor stroom kan ontstaan tussen twee spanningvoerende delen als die vochtig wordt en het water ook maar iets geleidt. Dan vreet zelfs opgedampt goud in een paar weken/maanden al weg.

      Delete
  2. Hoe oud is jouw Strada? En hoe stal jij de Strada na een stevige rit?

    Op het moment dat je uitstapt is de lucht in de velomobiel behoorlijk opgewarmd en bevat veel vocht dat bij afkoeling neerslaat op de sneller afkoelende metalen delen. Dit vocht kruipt echt overal tussen en er ontstaat spleet corrosie en daar kunnen veel schakelaars, stekker verbindingen en elektronica onderdelen niet goed tegen en zeker niet na een langere tijd.
    Veel zelfbouw elektronica begeeft het na een paar jaar.
    Van fabrikanten wordt verwacht dat ze garantie geven bij dit soort problemen.

    Mijn zoon André heeft na een lange zoektocht kleine, volkomen waterdichte stekkertjes ontdekt die geleverd worden door een Japans bedrijf. Hier waren Henk, Gert en Theo erg blij mee, weer een probleem minder

    ReplyDelete
  3. Condens....ja daar hebben velomobielen wel veel last van.

    ReplyDelete
  4. Mijn Favoriete discussie over verlichting: www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=6657

    Zou zelf zo min mogelijk (= geen) elektronica in een velomobiel bouwen. Gewoon waterdicht schakelmateriaal is afdoende en voldoende ;-)

    Groetjes,

    Erwin

    ReplyDelete
  5. Gemakzucht dient de mens.

    De Versatile was de eerste velomobiel op de markt die standaard uitgevoerd was met knipperlichten, twee koplampen.... groot en klein licht (wettelijk verplicht bij twee voorwielen), twee geïntegreerde spiegels, claxon, geventileerde stoel, makkelijke instap, parkeerrem op het achterwiel.

    Geloof me als ik zeg dat uiteindelijk alle velomobielen van deze comfortable accessoires gebruik gaan maken. En het houdt niet op bij de hiervoor genoemde accessoires. Bijna iedereen wil ook een remlicht, binnenverlichting, zijverlichting voor de zichtbaarheid, usb aansluiting, GPS, etc...etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Johan, één kleine opmerking: die wettelijke verplichting voor de verlichting geldt enkel in Nederland. De Belgische wegcode zit anders in elkaar (en in andere landen waarschijnlijk weer anders). Hier moet je met twee voorwielen bijvoorbeeld wel twee identieke witte of gele reflectoren voeren (het is me een raadsel hoe ik dat op de Flevobike Alleweder zou moeten doen, maar goed). Er moet maar één licht zijn (wit of geel) en over hoe en hoe sterk dat moet zijn, wordt met geen woord gerept. Bron: http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/272-art82
      Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

      Delete
  6. Je hebt gelijk wat de wetgeving in verschillende landen betreft.

    ReplyDelete