Het boek is bij bol.com op voorraad. |
Gisteren reageerde Jan Goddemaer op het artikel over de hout composiet speelplank. In het artikel wordt gesproken over de hout strip methode waarmee drie dimensionale vloeiende vormen gemaakt kunnen worden. Jan gaf aan dat er een veel eenvoudiger methode is, namelijk de stitch and tape-methode. In het boek hiernaast noemen ze het de rijg- en plakmethode. Jan heeft met deze methode een Mirror zeilboot gebouwd.
De jeugd velomobiel van Eva Navratil en de velomobiel van Friend Wood uit de UK hebben min of meer dezelfde methode toegepast.
Bij velomobielen is de neus een moeilijk te vormen onderdeel, zowel bij de hout strip methode als bij de rijg- en plakmethode. Nico van Baar heeft dat ook ondervonden bij de bouw van zijn houten Quest. In het gesprek met Eva, vorige week, gaf zij al aan dat ze een volgende keer de neus van schuim zou maken. Bij de aluminium Alleweders is niet voor niets een neus van kunststof toegepast. Bij de eigenbouw velomobielen van Friend Wood en Jonathan Richardson is zowel de neus als de achterkant van kunststof. Hierboven de Velomobiel van Friend Wood op zijn eigen terrein.
Het meest leerzame en meest uitgebreide boek dat ik ken op het gebied van hout composiet methodes, is van de Gougeon Brothers uit Canada. De eerste uitgave van hun boek heb ik gekocht in 1997. Een paar maanden geleden heb ik de vijfde uitgave gekocht, via Amazon.com. Dit boek heeft ook een belangrijke rol gespeeld voor Allert Jacobs bij het ontwerpen van zijn velomobielen.
Een boek met diepgang, mooie tekeningen, berekeningen, testen, foto's en voorbeelden.
De Gougeon Brothers zijn gestart met het bouwen van de DN ijzeilers eind jaren zestig. Inmiddels is het een kennisinstituut op gebied van hout epoxy toepassingen.
In de laatste mail van gisteravond schrijft Jan Goddemaer naar mij de volgende tekst:
Er lijkt toch een link te zijn tussen botenbouw en velomobielen... Bij jullie, in Friesland, is die interesse in boten niet zo verwonderlijk: water genoeg. Maar hier lijkt die link toch ook te bestaan (Gent, Vlaanderen).
Ik vind het in elk geval leuk dat er ook over het muurtje gekeken wordt, dat het gebruik van technieken uit andere toepassingen ernstig overwogen wordt.
Het seminarie belooft wel boeiend te worden op die manier.
Hoi Johan,
ReplyDeleteIk ken nog een link tussen botenbouw en velomobielen. Je kent wel de serie van plm. 9 kunststof velomobielen van M5 uit het midden van de jaren 80, gebaseerd op de toenmalige RVS trike met daaraan opgehangen een stroomlijn. Ik ben de tweede eigenaar geweest van het prototype daarvoor, gebouwd door Bram Moens en Alexander Kalisvaart, die ook kano's bouwt. De basis was een triplex bodemplaat met daarop op spantjes gelijmde stroken triplex. In de fotoboeken van de NVHPV bestaat een foto van deze fiets. Ikzelf beschik er helaas niet meer over.
Groet van Quesjer
Alexander en zijn vader zijn lang deelnemer van de technische werkgroep geweest, net als Bram Moens. Ik ken het plywood prototype. Miscchien heb ik nog ergens een foto.
ReplyDeleteVr gr
Johan
Het boek van de Gougeon Brothers "The Gougeon Brothers on Boat Construction" wordt nu gratis door hen beschikbaar gesteld als PDF.
ReplyDeletehttp://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/GougeonBook%20061205.pdf
Gougeon Brothers -- http://www.westsystem.com/
Hun online magazine, Epoxy Works -- http://www.epoxyworks.com/