Friday, October 14, 2011

K-Drive getest door Ymte Sijbrandy

Gisteren zag ik op ligfiets.net een artikel over een  elliptische aandrijving. Een mooie aanleiding om iets te vertellen over de K-Drive van Miles Kingsbury. Om een lagere neus te kunnen maken bij een gestroomlijnde recordfiets hebben we een K-Drive besteld. Er is een simpele stalen fiets gemaakt waar Ymte ervaring op kon doen tijdens zijn dagelijkse woon-werk rit tussen Lelystad en Dronten. Hij heeft er ongeveer 1000 km mee gereden en kon er toen goed mee overweg.
Een week of vijf geleden heb ik Ymte gebeld en gevraagd of hij een K-Drive geschikt zou vinden om te gebruiken in zijn dagelijkse Velomobiel. Hij zag daar geen probleem in. Volgens hem is een K-Drive wel iets minder effectief, maar dat zou je goed kunnen maken door een betere stroomlijn.
Het is in ieder geval de moeite waard om een K-Drive bij een recordfiets te overwegen, het kan voldoende aerodynamische voordelen brengen om het mechanische nadeel en een lange gewenningsperiode te accepteren.

Bij de speciale recordfiets die wij bij Flevobike gemaakt hebben voor de zes uurs race van Cycle Vision in 1998, hadden wij door de uitbreiding van de gebouwen te weinig tijd en hebben wij gekozen voor een simpel en snel te maken stroomlijnvorm waar voldoende ruimte was voor standaard cranks.
Achteraf gezien hadden wij toch wat meer tijd moeten steken in een betere stroomlijn met een K-Drive, want Ymte werd tweede in de zes uur race en de prijs van 10.000,- gulden ging naar Bram Moens.
Flevobike had zich garant gesteld voor de prijs van 10.000,- gulden om meer internationale deelnemers te trekken en dat is gelukt.
Ik heb Bram, bij de uitreiking van de prijs, uitgedaagd om zich met zijn bedrijf M5 garant te stellen voor eenzelfde prijs voor Cycle Vision 1999, dat is helaas niet gebeurd.

Om veel aandacht te krijgen van de pers en veel deelnemers te trekken werkt een flinke geldprijs perfect.




Hiernaast de uitbreiding waar wij bij Flevobike in 1998 druk mee waren en niet voldoende tijd konden steken in een betere stroomlijn.
Naast de dagelijkse werkzaamheden en de bemoeienissen met de uitbreiding is door de Flevobike medewerkers ook veel tijd gestoken in de organisatie van Cycle Vision.



Tussen alle werkzaamheden door is voor de zes uurs race deze Wombat gemaakt. Het zelfdragende chassis van de Wombat bestaat uit honingraat sandwich platen die geleverd zijn door Adprotech uit Lelystad. Arjan en Erwin Vrielink hebben in een week tijd, in de avonduren, de stroomlijn van de Wombat gemaakt.

In de Wombat zijn twee spiegels gemonteerd (periscoop) voor een helder zicht naar voren. Aan de onderkant van het chassis was een rubber slabbe gemonteerd zodat de lucht zich niet tussen het wegdek en de bodem kon persen, maar na de eerste testronde op de RDW baan moest deze slabbe verwijderd worden. Deze slabbe pakte alle losse steentjes van het wegdek op en gooide deze door de openingen bij de wielen naar binnen.

Ymte kan zich ook vast nog de stank herinneren in de Wombat, veroorzaakt door een bijna verrot kadaver van een konijn dat via de voorste wielopening in de bodem naar binnen werd gegooid en over zijn hele lichaam verspreid werd.





Het artikel hiernaast over Ymte is de moeite waard om te lezen!









Ik ga morgen een paar dagen naar Zuid Duitsland, tot maandag komen er geen nieuwe artikelen op mijn blog.

No comments:

Post a Comment