Thursday, September 27, 2012

Gazelle Friiik te revolutionair?

De eerste velomobiel met een volledig gesloten kettingaandrijving die geschakeld werd met een derailleur was de C-Alleweder. De C staat voor Carbon. De C-Alleweder was de opvolger van de Aluminium Alleweder.
Voor mensen met ervaring in het schakelen met een derailleur was het systeem van de C-Alleweder een redelijk werkend systeem en een enorme vooruitgang in het onderhoud van de aandrijving ten opzichte van het geheel open ketting systeem van de Aluminium Alleweder.
Het systeem in de C-Alleweder was echter niet "hufter proof", het kwam nog wel eens voor dat de ketting eraf liep door verkeerd schakelen of bij terugtrappen, terwijl de ketting nog niet op het juiste kettingwiel lag.
C-Alleweder met gesloten kettingaandrijving
Het heeft ons bij Flevobike, tussen alle werkzaamheden door, 10 jaar bezig gehouden om een "hufter proof" kettingschakel systeem te ontwikkelen voor velomobielen. Een prototype, ingebouwd in een "black box" werkte zo goed dat we besloten hebben een internationaal patent onderzoek te laten verrichten. Op het systeem is uiteindelijk, in samenwerking met Gazelle, een internationaal patent verleent, waarbij Flevobike de rechten heeft behouden om het toe te passen op alle fietsen met een stoel.

Flevobike heeft voor Gazelle een prototype van het systeem gemaakt dat op een Gazelle Orange damesfiets is toegepast. Voor iedereen die een testrit gemaakt heeft op deze fiets was het een uitdaging om te proberen het derailleur systeem te ontregelen........ Best spannend,...... maar zelfs bij achteruittrappen en dan schakelen bleef het GSS (Gazelle Schakel Systeem) gewoon functioneren.
Inkijk in de zelfdragende aluminium  kettingkast van de Gazelle Friiik met GSS

De gedachte van de toenmalige directie van Gazelle;... ontwikkel een eigen aandrijfmodule voor stadsfietsen met een licht, goedkoop en hoogwaardig schakelsysteem dat op elke stadsfiets past en waar de koper voor de levensduur van de fiets garantie krijgt. Een uniek en baanbrekend idee.
Helaas heeft er zich de laatste jaren binnen de poorten van Gazelle zoveel afgespeeld dan dit baanbrekende idee totaal naar de achtergrond is geraakt. Sinds het eerste prototype van GSS heeft er voor de vierde keer een wisseling van de algemene directeur plaats gevonden. Dan komt er nog bij dat binnen Gazelle niet alle beleidsbeslissers de potentie van GSS begrepen hebben. Ik denk hier vooral aan het gesprek dat ik gehad heb met de marketing manager, tijdens de introductie van de Friiik op de "Fietsvak" in januari van dit jaar in het RAI gebouw. Ongelooflijk hoe conservatief iemand kan zijn en hoe beperkt iemand op zo'n belangrijke positie denkt.
Ik las in het tijdschrift "De Vogelvrije Fietser" van deze maand een artikel over het voorlopig stoppen van de productie van de Friiik. Daarin zegt Hugo Velthuis, hoofd product management van Gazelle,...'De branche is nogal conservatief' .....'Als je echt met iets revolutionairs komt, krijg je met weerstand te maken'. En als Gazelle de dealers niet weet te overtuigen, staan de Friiiks dus niet in de etalage bij de fietsenmaker om de hoek. Velthuis: 'Het is echt het verhaal dat moet kloppen. We hebben het niet goed genoeg uitgedragen. Dat is jammer'.  Met dat laatste ben ik het hartgrondig eens. Ik heb het hele proces van dichtbij gevolgd en kan alleen maar beamen dat ze bij Gazelle nog een hele hoop moeten leren voordat ze in staat zijn om dit soort revolutionaire ontwikkelingen succesvol op de markt te brengen. .......Wat ik heel frappant vindt is dat ze op dit moment bij Gazelle een vacature hebben, ze zoeken een nieuwe product manager.
Friiik met door Flevobike gemaakte tasafhouders, een noodzakelijk onderdeel.
  
Bij Flevobike beschikken we over een Friiik uit de eerste en voorlopig laatste productie badge. Wij fietsen daarmee en hebben het systeem zoals het nu is uitgevoerd goed bekeken en moeten constateren dat het niet het systeem geworden is zoals wij dat voor ogen hadden. De afstelling gebeurd door een kabel systeem net als bij de versnellingsnaven van Sturmey Archer. Helaas een verkeerde keuze voor een onderhoudsvrij systeem. Bij het prototype van Flevobike is nastellen niet nodig en kan het systeem ook niet ontregelt raken. De schakel stappen zitten in het systeem zelf verwerkt net als bij de Rohloff naven. De verdere ontwikkeling, waar Flevobike niet meer bij betrokken is geweest, heeft twee jaar langer geduurd dan gepland, het heeft veel geld gekost en niet het niveau gehaald dat in potentie aanwezig is.
Hier nog een klein citaat van TestKees:....‘Een heuse vondst’......Wat is er zo bijzonder aan de Friiik? TestKees schreef in het maartnummer: ‘De fiets zelf is niets bijzonders, maar het aandrijfsysteem van de Gazelle Friiik is een heuse vondst. Het zit ingepakt in een spuitgegoten aluminium kettingkast, een innovatie van ligfietsbouwer Flevobike. Deze lichtgewicht kettingkast is echt waterdicht en daardoor slijt het versnellingssysteem nauwelijks. Bovendien loopt hij erg soepel door een nieuw derailleursysteem.’
Flevobike had graag gebruik gemaakt van de onderdelen van het schakelsysteem van Gazelle voor het produceren van een licht en betaalbaar ketting versnelling systeem met een hoog rendement voor velomobielen maar dan met een groot aantal versnellingen (dubbelsysteem), PSS (Paralel Schakel Systeem). PSS kan ook bij stilstand geschakeld kan worden, door achteruit te trappen. Door het achterste freewheel van een in- en uit- schakelbare blokkering te voorzien, kan ook achteruit gefietst worden. Flinstonen is dan niet meer nodig. Flevobike hoopt ooit een innovatieve investeerder tegen te komen die kansen ziet in zo'n uniek systeem voor velomobielen. De velomobiel als gezond en duurzaam mobiliteitproduct zou hier baadt bij hebben.

39 comments:

  1. Volgens mij Gazelle moet eerst service mensen (die in de fietswinkelen werken) leren om dit nieuwe systeem te onderhouden en om te regelen.

    Het gaat niet over "conservatief branche" maar over de kennis. Hetzelfde "probleem" is met elektrische fietsen. Niet allemaal fietsewinkels kennen WEL systeem en als iets kapot is moet jij meestal veel betalen (nieuwe batterij of nieuwe motor). Gelijk ding is met Gazelle Friiik. Hoeveel kost reparatie? Is dit ding duur om te repareren? Hebben mensen (in de fietsenwinkels) genoeg kennis om dit systeem te onderhouden?

    ReplyDelete
  2. Volgens mij zou service er helemaal niets mee te maken moeten hebben. De Friiik werkt gewoon altijd zonder onderhoud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat klopt. Dit is precies waarvoor het ontwikkeld is. Een aluminium zelfdragende kettingkast verouderd niet, zoals kunststof kettingkasten wel doen. Een verouderde kunststof kettingkast breekt makkelijk en de ellende begint dan. Kijk maar bij stations naar de vele fietsen met kapotte kettingkasten en bruin verroeste kettingen. Een verder voordeel van aluminium, het is volledig recyclebaar, zonder terugloop van kwaliteit.

      Het GSS kettingschakel systeem is veel eenvoudiger dan een versnellingsnaaf, heeft een hoger rendement, is lichter en goedkoper te produceren bij voldoende grote aantallen. Elke fietsspecialist zal dit eenvoudige systeem zonder enige bijscholing direct begrijpen.

      Bij deze zelfdragende kettingkast is het mogelijk om het achterwiel eenzijdig op te hangen, zodat een achterband vervangen super eenvoudig is geworden. Het is natuurlijk ook heel simpel om een extra staande achtervork (losneembaar) te monteren zodat weer een gebruikelijk look van een achterframe ontstaat. De gemiddelde fietsdetaillist kijkt nu nog wat vreemd aan tegen een eenzijdige wielophanging.

      Delete
    2. Kom op! Geen schade, geen botsing, geen probleem en geen ongeval tot het eind van fietsleven? Wij moeten iets meer realistisch zijn. Er zijn veel jonge mensen die hebben ervaring alleen met "traditioneel" schakel systemen. Ik gehad ein keer probleem met Shimano Nexus 8 naaf. Er was probleem tussen 7 en 8 versnelling. Er was geen hulp van fietswinkel! Ik moest nieuwe binen schakel mechanism kopen en 150 EUR te betalen. Zonder kennis om iets te repareren kost veel geld. Gazelle Friiikkan kunt toch wel een fantastisch schakel systeem zijn, dat klopt.

      Delete
  3. Ondertussen tikt de klok. Het patent heeft een eindige levensduur. (Ik dacht 15 jaar). Daarna mag iedere fabrikant het idee overnemen. Onbegrijpelijk dat Gazelle niet doortast. In de negentiger jaren ben ik met een vergelijkbaar idee bij Gazelle en Sturmey Archer langs geweest. Ben er beleefd ontvangen maar er is geen bereidheid om iets te proberen. We weten allemaal wat er met de Britse trots is gebeurd. Trekken aan een dood paard heeft geen zin. Ik snap niet dat ligfietsfabrikanten niet samen een safety (gewone fiets) ontwikkelen. Gewoon lekker zelf fietsen gaan verkopen. Via internet. Zonder tussenkomst van de middenstand.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naast dat de klok doortikt, wordt het in stand houden van het patent jaarlijks duurder.

      Gazelle heeft er deze keer wel zeker een hoop geld in gestoken. Er is ook een interessant artikel verschenen over de aandrijfmodule als basis van meest verkochte gewone fiets.
      De positieve visie hierover, van drie of vier (ik ben de tel kwijt) Gazelle directeuren terug, de heer Piëst, is in het blad Tweewieler en in Bike Europe verschenen. Zijn voorganger, dus 4 of 5 directeuren terug, heeft het project naar binnen gehaald. Deze enorme wisseling van het aantal directeuren in enkele jaren is ook het probleem. De focus is van links naar rechts gezwalkt. Een ander probleem is dat Gazelle erg laat is ingestapt in de elektrisch ondersteunde fiets waar geld mee verdient kon worden. Dat heeft iedereen binnen Gazelle zenuwachtig gemaakt. De basis van dit beleid ligt bij de vorige aandeelhouders van Gazelle, zij gingen voor winst op korte termijn en misten de lange termijn visie.

      Nu Gazelle in rustiger vaarwater is gekomen door de overname, door het familie bedrijf PON, ontstaat er misschien weer meer lef en visie die gericht is op de langere termijn.

      Ik zou graag zien dat ligfiets fabrikanten en ligfiets verenigingen meer zouden samenwerken, maar dat lijkt makkelijker dan gedaan.

      Delete
  4. Is dit enkelzijdig wiel (en bagagedrager) genoeg stijf/ sterk om zo iets te doen:
    http://www.bigchallenge2012.nl/resize/420/0/jpeg/2012/Fotomateriaal/Arnold_Reichert.jpg
    Dat is typisch gebruik van de stadfiets. Hebben wij soms ervaring hoe gaat het met Friiik in zoals situaties?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik ben er van overtuigd dat zowel de achterbrug als de drager sterker zijn dan die van de doorsnee fiets. Om de een of andere reden denken veel mensen dat een eenzijdige minder sterk is dan een dubbele ophangen terwijl het tegengestelde meestal waar is. Bij gelijk gewicht is eenzijdig opgehangen bijna altijd sterker en stijver.

      Delete
    2. Teoretisch ... OK! Maar hoe gaat in praktijk, dat is mijn vraag! Bijvoorbeeld met mijn vriend hebben wij regelmatig met Honda NTV650 (met enkelzijdig achterbrug) gereden. En ... op enkel zijde (rechter kant) "enkelzijdig achterbrug" was definitief minder stijf. Dus ik wil het liefst Friiik zelf uitproberen, het liefst samen met iemand op de baggagedrager (ook in de bocht). Bij ongeluk schade (ongeval, botsing, etc) wil ik graag weten hoeveel kosten onderdelen voor dit systeem. Klanten van de fietswinkels kennen wel dat (in begin) er zijn veel "dilemma's" van (elke) nieuwe systeem. Op dit moment er zijn veel (niet beantwoorden) praktisch vragen.

      Delete
  5. Wij weten dat Gazelle, Batavus, enz. allemaal van de Accell groep zijjn, en die hebben alleen belang bij het verkopen van zoveel mogelijk ijzerwaren aan de consument. Op echte liefde voor de fiets heb ik nooit iets bemerkt bij deze holding.

    Waarom niet proberen bij bijv. Gerrit Gaastra? En Vrielink kent vast meer echte fietsliefhebbers die echt goede fietsen (willen) produceren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gazelle is niet van de Accell groep, maar van PON.

      PON heeft Gazelle, de Derby groep, (waaronder Kalkhoff, Focus, Rixe en Daum vallen) gekocht en ook het topmerk uit Canada "Cervélo" dat door Gérard Vroomen (Nederlander) is ontwikkeld. Volgens de verkoopcijfers is PON momenteel de grootste fietsfabrikant in Europa.
      PON is ook de importeur van VW, Audi, Seat, Skoda en nog veel meer!

      Gerrit Gaastra heeft zijn handen vol aan zijn eigen merk "Idworx Bikes"

      Delete
  6. Ik was er al bang voor dat het zo zou aflopen.
    Tijdens de vakbeurs , vorig jaar, stond er niemand van Gazelle om het systeem toe te lichten.
    Ik voelde me bijna geroepen om die taak ter plekke over te nemen.
    Wedden dat China met iets dergelijks gaat komen ?

    ReplyDelete
  7. Anders proberen Shimano warm te krijgen? zij investeren ook veel geld en tijd in Di1, Di2 en straks Di3 elektrisch bediende derailleurs

    ReplyDelete
  8. Ik moet nog iets op wijzen: in 1996 meneer Rohloff heeft 14 versnellingen naaf geïntroduceerd. Geniaal ontwerp - toch? Maar hoeveel tijd was er nodig om dit ontwerp commercieel succes te bereiken? 1 jaar is "niks" in de fietsbranche. Kom op, het gaat met Friiik ook wel lukken maar niet razendsnel!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helaas is het al ruim 3 jaar geleden dat wij bij Gazelle een goed werkend prototype hebben afgeleverd. We zullen het waarschijnlijk toch weer zelf moeten doen. Eens kijken of we volgend jaar nog wat tijd kunnen vinden om het project weer op te pakken.

      Delete
  9. Mijn zoon, vader van twee kleine kinderen, wilde wel een Friiik kopen. We hebben toen bij Gazelle geïnformeerd of er fietstassen op kunnen en een kinderzitje. Het antwoord was nee. Op een dergelijke ongeïnteresseerde manier verkoop je natuurlijk geen fietsen.

    Kees van Hage

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ben als moeder in het bezit van een Friiik. Er kan een kinderzitje achterop, fietstassen waren ook mogelijk met wat geknutsel volgens de fietsenmaker. Hier heb ik van afgezien, de fiets is veel te mooi voor een fietstas.
      Ik ben er helemaal blij mee, fietst heerlijk!

      Delete
    2. Bedankt voor deze positieve reactie, dat geeft de burger moed. Ook de ontwikkel mensen bij Gazelle zullen hier blij mee zijn. Waardering krijgen voor je innovatieve werk heb je nodig om er mee verder te gaan.

      Ik sprak vorige week twee vaders van tieners, zij gaven aan dat zo'n onverwoestbare kettingkast en het super makkelijk kunnen wisselen van de achterband een geweldige oplossing is.

      Delete
  10. Ik heb een vraag: is dit aandrijfmodule van Gazelle Friiik zo goed geseald dat ketting loopt in een olie "zwembad"? Dan wordt het heel interresant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Op dit moment niet, maar dat kan wel. Er zou tussen de twee aluminium helften van de zelfdragende kettingbox vloeibare pakking moten komen. Een klein beetje olie in het laagste punt van de box en een woldraadje dat door hygroscopische werking de ketting tijdens het draaien constant van smering voorziet. Alle vroegere textiel en naaimachines machines werden zo gesmeerd.
      Bij de kettingbox loopt alle overtollige olie vanzelf terug naar het laagste punt.

      Delete
  11. "Geachte heer Vrieling, u schreef o.a. op 27 sept. jl "ook een interessant artikel verschenen over de aandrijfmodule als basis van meest verkochte gewone fiets".
    Kunt u de plaats aangeven waar ik dat artikel zou kunnen lezen? Is er meer documentatie over het door u ontwikkelde versnellingssysteem?
    Dank.
    PAJM van Noort

    ReplyDelete
  12. Het artikel stond in 'Tweewieler' en in 'Bike Europe' en het ging over de visie van de toenmalige directeur van Gazelle... Bert Pieëst.
    Het zal vast nog wel terug te vinden zijn op internet.
    Groet,
    Johan

    ReplyDelete
  13. Mijn vrouw heeft ook een Friiik nadat ik me er sterk voor had gemaakt. Ik reageerde al eerder ergens binnen de blog naar aanleiding van de aankoop. Die aankoop ging alles behalve soepel. Zes maanden wachttijd, onbegrijpelijk. Gazelle is er nooit echt vol voor gegaan, lijkt wel. Ze rijdt er inmiddels al zeven maanden dagelijks op. De fiets rijdt zeer soepel. Naar haar eerste scepsis (zo anders) is ze helemaal om. Om hem bij het NS-station op slot te zetten hebben we twee aanvullende sloten gekocht. Om hem zowel voor als achter goed te kunnen zekeren is dat noodzakelijk. Bij het schakelen hoor je een tikje in de kettingkast maar verder niets. Afgezien van de aandrijving en de enkelzijdige wielophanging is de fiets ook heel anders gestyled. Ik vermoed dat de afwijkende vormgeving meer weerstand in de markt heeft opgeleverd dan de aandrijving. Die is gewoon subliem! Laat Gazelle de fiets nogmaals lanceren met meer gebruikelijke vormgeving. In dat geval ben ik er zeker van dat hij in grote aantallen zal worden verkocht. Hulde Johan Vrielink voor een zo mooie aandrijving! Hij verdient veel meer te worden toegepast in onze dagelijkse fietsen.

    ReplyDelete
  14. Ik vind nog steeds dat de technische uitvoering van het prototype dat Flevobike gemaakt heeft voor Gazelle, beter is dan het huidige systeem dat Gazelle heeft laten produceren in Taiwan bij SunRace.
    Bij het prototype van Flevobike zijn de schakelstappen opgenomen binnenin het systeem zelf net als bij de Rohloff naven. Ook als de bediening kabel enige rek krijgt blijven de versnellingen exact schakelen.

    Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat er wordt nagedacht over een meer klassiek frame met een dubbele achtervork, waarbij één van de achtervork poten simpel gedemonteerd kan worden, als je een band wilt verwisselen. Dit omdat mensen moeten wennen aan een éénzijdig gemonteerd wiel.

    ReplyDelete
  15. Ik sta op het punt om een nieuwe fiets aan te schaffen en ik denk sterk aan de Friiik om de eerder genoemde eigenschappen. Zijn er inmiddels meer ervaringen, is die eenzijdige wielophanging een probleem geworden?

    ReplyDelete
  16. Nee, een eenzijdigeophanging is geen probleem. Elke auto heeft eenzijdige wielen, net als vliegtuigen, treinen, vrachtwagens, tractoren etc. etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fiets kantelt. Vliegtuigen, treinen, vrachtwagens, tractoren doen dat nooit. Dat is dus verschil. In de bocht, tijdens kantelen, eenzijdige ophanging is minder stevig op een kant. Probeer eens eenzijdige ophanging bromfiets hard in de bocht kantelen. Eenzijdige ophanging is goed om ruimte besparen of om wisselen van de banden makkelijk te maken.

      Delete
  17. Wat is jouw ervaring verder Johan, buiten het duidelijke verhaal hierboven? Zijn er andere problemen aan het licht gekomen gedurende (langer) gebruik van de Friiik?

    ReplyDelete
  18. Ik heb vanaf juni tot nu alleen in de Orca gefietst ruim 6000 km, dus ik kan weinig zeggen over het gebruik van de Friiik. De testritjes die ik gemaakt heb met de Friiik zijn niet voldoende om een gefundeerd oordeel over de Friiik te geven.

    ReplyDelete
  19. Ben hard aan het denken een Friiik te kopen voor dagelijks gebruik. Zit wel met de fietstassen die ik echt nodig heb. is dat mogelijk of niet en evt. wmet welke hulpmiddelen? Als fietstassen niet kunnen moet ik helaas naar een ander model uitzien.
    Groet, Ingrid

    ReplyDelete
  20. Ik hoop dat één van de dealers die de Friiik levert in samenwerking met Gazelle een oplossing kan bieden voor de bevestiging en het vrij houden van de fietstassen van het achterwiel.

    Flevobike heeft voor hun eigen Friiik hiervoor een voorziening gemaakt (zie foto hierboven in het artikel).
    Ik ga ervan uit dat Gazelle hier een oplossing voor heeft.

    ReplyDelete
  21. I just CANNOT BELIEVE THIS!
    A maintenance free chain transmission and GAZELLE STOPS PRODUCTION?!
    WTF is wrong with you guys?!
    You like to keep people in greasy oil dirty chains and inneficient gear hubs?!
    I would buy a GAZELLE FRIIIK IN AN INSTANT beeing a daily bicycle commuter with MANY hours of brushing and cleaning chains and sprockets!
    I smell "a bit" of consumerism around here and a probable cause of STOPIND THE PRODUCTION OF GAZELLE FRIIIK!

    ReplyDelete
  22. Voor de liefhebbers, de Friiik wordt nu door Gazelle aangeboden als outlet model. Goedkoop (549 Eu) en aflevering bij een dealer die de koper wenst. Volledige garantie en rijklaar maken zonder extra kosten. Heb er zojuist één besteld en ben heel benieuwd.

    Nog wel een vraag aan de kennisdrager(s) op dit forum; Als de schakelstappen op de cassette te groot zijn om de gehele range te benutten, kan er dan een andere casette gemonteerd worden met kleinere stappen ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rob,

      Het is een op elkaar afgestemd systeem. Er kunnen niet zomaar onderdelen met andere afmetingen ingezet worden. Voor stadsgebruik waar de Friiik in eerste instantie voor bedoeld is, voldoen de gekozen overbreng verhoudingen (ervaring opgedaan met versnellingsnaven). Het is een vervanging van de versnellingsnaven, maar dan met een zeer hoog rendement en een volledig gesloten systeem. Bij het vervangen van een achterband hoeft er niets gedemonteerd te worden. Oude band eraf, nieuwe erop en klaar is kees.

      Zelf heb ik naar Gazelle aangegeven dat het systeem ook geschikt zou zijn voor Randoneurs, als op de trapas een Mountain drive uit Zwitserland gemonteerd zou worden met een hoge en lage geering. Als dit goed gekozen wordt zou je 10 versnellingen tot je beschikking hebben zonder overlap en zonder een extra kabel en schakelaar. De hoge en lage geering is in- en uit te schakelen bij stilstand. Dus ook als je gestopt bent in een te groot verzet, kun je simpel met de hak van de schoen de lage geering inschakelen om gemakkelijk weg te kunnen rijden.

      Vr gr,
      Johan

      Delete
  23. Johan, bedankt voor je snelle reactie. op 22 nov. komt mijn exemplaar aan bij de dealer dus een antal dagen later kan ik hem ophalen en uit gaan proberen. Ben benieuwd of ik op deze fiets meer versnellingen kan gebruiken als tot nu toe met mijn Nexus-7 naaf. Daar waren de stappen vaak net te groot vandaar mijn initiële vraag. Ik zal een gebruikers review posten na een aantal weken ervaring.

    ReplyDelete
  24. Zo de eerste week heb ik erop zitten met de Friiik. Het fietsen gaat vanzelfsprekend geruisloos in vergelijking met de oude fiets die ondanks regelmatig onderhoud toch wel wat bijgeluidjes maakte. Op wat klein nastelwerk (zadel, stuur en ook de stuurklem) geen werk aan de fiets gehad, prima afgelevrd dus door de Gazelle dealer.

    Helaas lijkt de vrees over de bruikbaarheid van de versnellingen toch bewaarheid te worden, op een 'normale' winddag fiets ik al in versnelling 6 en bij fikse tegenwind is de stap terug naar 5 eigenlijk al te groot. Helaas heb ik deze week geen vruchten kunnen plukken van de 2e herfststorm [had de wind tweemaal schuin tegen :( ] maar ik heb maar 1 stap over dus ook daar verwacht ik niet al teveel van.

    Afwachten hoe het in de toekomst gaat bevallen en wanneer ik aan de nieuwe schakelmanier gewend raak, de volgorde is anders als bij een Nexusnaaf en je kunt maar 1 versnelling per keer verstellen. Ook is het minder stil als ik verwacht had maar nogmaals ik moet nog wat wennen en zal niet al te vaak hoeven schakelen.

    Als er meer nieuws is meld ik me weer :)

    ReplyDelete
  25. Berichtte ik eerder dat het me was gelukt een Friiik voor mijn vrouw aan te schaffen, nu het vervolg. Ze is altijd zeer enthousiast geweest over deze bijzondere fiets. Na bijna twee jaar zit er opeens speling in de trapas. Keihard kraken! Die trapassen zijn een gesloten unit en moeten in z'n geheel vervangen worden. En laten die trapassen nu niet meer te leveren zijn. Leverancier zou zelfs failliet zijn. Gevolg: Friiik inruilen voor een nieuwe fiets. Wel garantie. Maar toch heel erg jammer!

    ReplyDelete
  26. Gazelle als fabrikant van de Friiik zou zich verantwoordelijk moeten voelen. Onderdelen die ooit gemaakt zijn kunnen nu natuurlijk ook nog steeds gemaakt worden. De fabrikant/leverancier van de aandrijf unit, inclusief de trapas, komt uit Taiwan, zoals heel...heel.. veel onderdelen voor de z.g. Nederlandse fietsen uit Taiwan komen.
    Ik weet niet wat Gazelle aan jullie geantwoord heeft. In ieder geval mooi dat ze bij Gazelle wel een vorm van garantie gegeven hebben. Als de trapas niet meer in voorraad is en ook niet meer standaard geproduceerd wordt, wordt de prijs van een eenmalig gemaakt product erg hoog.

    ReplyDelete