Saturday, November 24, 2012

Excursie naar de grootste printfabriek ter wereld.

Gistermorgen stond ik om 8.00 uur voor de deur van de NOVU in Utrecht. In het gebouw van de NOVU is ook het op één na oudste Fablab (Proto Space) van Nederland gevestigd. Om kwart voor negen zaten we met ruim 45 geïnteresseerden in een touringcar om als eerste Shapeways in Eindhoven te bezoeken.
8 uur opkomende zon boven Utrecht
Shapeways is het eerste professionele bedrijf in Nederland dat op grote schaal 3D prints maakt op bestelling van de consument. Je stuurt een digitale 3D tekening van het product dat je gemaakt wilt hebben, verteld erbij van welk materiaal en binnen enkele minuten weet je wat dat gaat kosten en wanneer je het kunt verwachten. Levertijd, één tot twee dagen.
Één van de vele 3D printers bij Shapeways
De machine die hierboven afgebeeld staat werkt met poeder. Een SLS machine (Selective Laser Sintering machine). Op de printtafel van de machine worden vele en diverse producten met behulp van een computer programma genest, zodat in één run tientallen en bij kleine producten soms tot 100 producten tegelijk uit de machine komen.
Tientallen verschillende producten zijn klaar om afgewerkt te worden, zoals trommelen en kleuren.
 
Diverse producten in de trommel machine.
Bij Flevobike hebben ze ook zo'n zelfde soort trommelmachine waarmee alle gefreesde aluminium onderdelen gepolijst worden, voordat de onderdelen in een bepaalde kleur geanodiseerd worden.
Deze 3D geprinte kunststof (nylon) armbanden zijn eerst getrommeld (gepolijst) en daarna in een soort inktbad ondergedompeld en ingekleurd, in dit geval paars.
Omstreeks 14.30 waren we bij het grootste 3D print bedrijf in de wereld in Leuven België,.....MATERIALISE......Voor veel ontwerp en design bureaus al lang een bekende naam. Materialise bestaat al ruim 22 jaar, er werken momenteel 800 mensen. De grootste Stereolihography (SLA) machines in de wereld worden bij Materialise zelf ontworpen en gemaakt. Daar kunnen mensen op ware grote uitgeprint worden, niet van echt te onderscheiden.
Er valt veel te vertellen over wat ze bij Materialise kunnen, van kunststof tot metalen printen, van machine onderdelen, auto onderdelen, kunstwerken tot protheses.
Als je ook gelooft dat 3D printen een grote invloed gaat krijgen in de toekomstige industrie, kijk wat uitgebreider op de site van Materialise, de moeite waard.
Etc......Etc.......Etc.

4 comments:

  1. Mijn dank, Johan, voor deze buitengewoon leerzame posting! 'k Heb nooit geweten van het bestaan van het bedrijf Materialise. Wat er kan worden gemaakt met deze techniek grenst aan tovenarij.

    ReplyDelete
  2. Ondanks dat ik mij al langer in het fenomeen 3D printen heb verdiept, ben ik door de excursie bij Materialise nog meer overtuigd van de impact dat het 3D printen gaat krijgen op de maak industrie.

    ReplyDelete
  3. Interessant expose,

    Ik geloof er ook in.
    Nokia kennelijk ook ! (zie link)
    http://www.bbc.co.uk/news/technology-21084430

    Hoewel ik wel benieuwd ben in hoeverre het economische model door het 3D printen gaat veranderen.

    Mvr gr. Rudolf.

    ReplyDelete
  4. Schaalmodellen, proto types, kleine series hoogwaardige metalen onderdelen b.v titanium. Allemaal mogelijk. Van idee naar product gaat enorm versnellen. Er worden al matrijzen geprint met koelkanalen op de juiste plaats, waardoor het spuitgiet proces versnellen kan 1 0f 2 sec sneller per cyclus geeft een flinke besparing als je bedenkt dat er meer dan een miljoen spuitgiet machines 24 uren 7 dagen 50 weken per jaar volop draaien.

    Wat denk je van het Amerikaanse leger?......Daar worden vervangingsonderdelen voor helicopters, tanks etc. geprint op het moment dat een onderdeel vervangen moet worden. Als hun voorraden onderdelen uit de huidige magazijnen op zijn, zijn ze van heel veel logistieke kosten af.
    Zo kan ik nog wel even doorgaan, .....ga zelf eens aan het fantaseren wat er allemaal gaat veranderen met als basis de mogelijkheden die de lasertechniek biedt.
    Automatiseren en moderne productie technieken komen in ieder geval in een stroomversnelling. Dat betekend dat met steeds minder mensen meer geproduceerd kan worden. Interessant om een studie te doen wat de gevolgen zijn van dit soort nieuwe technieken.

    ReplyDelete