tag:blogger.com,1999:blog-5196038682201607031.post1573313730505893982..comments2023-09-06T00:33:24.738-07:00Comments on Velomobile Seminar 2014: 5 dagen p/w 42 km omhoog en 42 km afdalenJohan Vrielinkhttp://www.blogger.com/profile/10501534648404127522noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-5196038682201607031.post-35116188922649884202012-09-18T04:55:54.207-07:002012-09-18T04:55:54.207-07:00Voor Nederland is 250 watt voldoende, zeker als de...Voor Nederland is 250 watt voldoende, zeker als deze, zoals bij de E-Orca op de ingaande as van de Rohloff versnellingsnaaf werkt. Voor de duidelijkheid, de Rohloff naaf bij de Orca fungeert als tussenas. <br />Met de 250 watt motor hebben we bij het testen pieken gemeten van 460 watt. Bij de kleine klimmetjes die wij meestal tegenkomen wordt de motor nauwelijks warm, waardoor het rendement ook nauwelijks afneemt.<br /><br />Het probleem begint bij langere en hogere hellingen, daar is een 250 watt niet tegenop gewassen, zeker niet als deze in het wiel gemonteerd zit. De snelheid en dus het toerental van de wielen neemt af, de motor draait niet meer op een gunstig toerental, waardoor deze warm wordt en het rendement in elkaar zakt. Je hebt dan een probleem, in plaats van hulp om naar boven te komen.<br />Bij een dubbel zo sterke motor is de kans dat de temperatuur binnen de perken blijft en het rendement redelijk gehandhaafd blijft voldoende. <br /><br />Om de remenergie tijdens afdalingen te kunnen beteugelen heb je nog meer motor/dynamo vermogen nodig. Vandaar 2x 500 watt als je in modules wilt denken. En vergeet hierbij de benodigde capaciteit van accu niet.Johan Vrielinkhttps://www.blogger.com/profile/10501534648404127522noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5196038682201607031.post-45539776394841334842012-09-17T12:05:16.947-07:002012-09-17T12:05:16.947-07:00Hmm... 500 W per achterwiel. Nu zit in eFAW één 36...Hmm... 500 W per achterwiel. Nu zit in eFAW één 360 W motor (waarbij ik op de Cycle Analyst al pieken van meer dan 700 W zag) en daarmee slipt de 54 mm achterband al geregeld door bij het aanzetten. (Dan hebben we het even niet over de wettelijke kant van de zaak)<br />Er zijn wel heel wat mogelijkheden; gisteren reden we een rit met de Gentse Liggers, waarbij op het eind een eWAW meereed. De tempoversnellingen van die VM ogen onwaarschijnlijk. Het is wel een ander concept, eerder bedoeld voor ons vlakke landje, want er wordt geen naafmotor gebruikt, dus geen regeneratie en geen motorrem, maar wel een vermogen dat optimaal benut wordt, omdat ook voor de motor de versnellingen meewerken.<br />Eigenlijk moet je voor een vlakke omgeving en een bergachtig gebied verschillend redeneren, lijkt me.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5196038682201607031.post-89900767877709220232012-09-17T10:36:03.350-07:002012-09-17T10:36:03.350-07:00Bij een vierwieler met voorwiel aandrijving, zoals...Bij een vierwieler met voorwiel aandrijving, zoals bij de Quarttro, kunnen de achterwielen eenvoudig vervangen worden door wielen met wielmotoren. Het is voldoende om één achterwiel te vervangen voor een wiel met wielmotor als je uitsluitend elektrische ondersteuning wilt. Één wielmotor van 500 watt is voldoende voor de klim van 260 meter over een afstand van 42 km.<br /><br />Als je ook elektrisch wilt bijremmen bij lange, steile afdalingen en je wilt de snelheid op 45km/u of voor mijn part op 50 km/u beperken, dan heb je wel in beide wielen een vermogen van 500 Watt nodig. Dus totaal 1000 watt. <br />We kunnen op deze manier spreken van een modulair systeem, moeten natuurlijk wel alle vier wielen van dezelfde maat zijn. <br /><br />De voorwiel remmen gewoon handhaven om echt te stoppen, is natuurlijk de beste oplossing. <br /><br />Johan Vrielinkhttps://www.blogger.com/profile/10501534648404127522noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5196038682201607031.post-6727476286301518902012-09-17T03:51:39.016-07:002012-09-17T03:51:39.016-07:00Ik ben het er mee eens dat veel ( de meeste Europe...Ik ben het er mee eens dat veel ( de meeste Europese )landen waar men veel (berg)hellingen heeft nu niet bepaald fietslanden zijn en dus ook geen velomobiellanden. <br /><br />Met dergelijke e-aandrijf en wrijvings en slijtageloze/arme remsystemen maak je de velomobiel (of fiets) zeker interessanter en in ieder geval bruikbaar in praktijksituaties.<br /><br />Het meerendeel van de treinen ( ik ben machinist ) remmen voornamelijk ook op de electromotoren wat enorm veel mechanische slijtage scheelt. Bovendien kan remmen op e motoren enorm krachtig zijn en ook doseerbaar als een normale rem. Plus het voordeel dat inderdaad de opgewekte energie opgeslagen en hergebruikt kan worden. <br /><br />Enkel treinen kunnen niet tot stilstand remmen met e-motoren, en gebruiken daarvoor meestal schijf of blokkenremmen. Ik neem aan dat dat voor velomobielen of fietsen niet anders zal zijn. Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5196038682201607031.post-21782187236442052122012-09-17T03:41:03.086-07:002012-09-17T03:41:03.086-07:00Ik vond de ketelbrug wel meevallen met trapvermoge...Ik vond de ketelbrug wel meevallen met trapvermogen alleen, heb op 3/4 zelfs racefietsers ingehaald die mij daarvoor inhaalden omdat daar de stijging vlakker wordt. Wellicht denk ik anders als ik daar voor werk elke dag overheen zou moeten vanwege het transpireren. <br /><br />Ik zou juist eventueel voor een e-vm kiezen vanwege acceleratie na de vele afremmingen voor verkeersituaties om de gemiddelde snelheid omhoog te halen en/of daarbij minder te transpireren omdat je niet doorweekt op werk wilt verschijnen. <br /><br />Ik heb Johan zowaar een keer zien stoppen met de Orca bij een kruising van Lelystad haven en daarna onwaarschijnlijk snel zien wegaccelereren....maar ik wist natuurlijk al dat het een e-orca is ;-) <br /><br /> <br /><br />Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5196038682201607031.post-31862585899089250112012-09-16T02:17:05.587-07:002012-09-16T02:17:05.587-07:00Elektrisch remmen is in Nederland helemaal niet in...Elektrisch remmen is in Nederland helemaal niet interessant, dat heb je goed opgemerkt.<br /><br />Maar in het geval van Harald Meckelburg zou hij zich elke dag veel minder hoeven af te beulen, maar misschien ziet hij het als training voor de monstertocht Parijs-Brest-Parijs. Hij heeft deze tocht in ieder geval al een paar keer gereden.<br />Tijdens de dagelijkse ritten van Harald kan hij een zeer hoog rendement bereiken met een elektrisch rem/aandrijf systeem.<br /><br />Thibaut heeft daar inmiddels een jaar ervaring mee en zou zonder zijn elektrisch rem/aandrijf systeem er niet over prakkeseren om velomobiel te rijden in Frankrijk. Het is de moeite waard om het artikel in mijn blog van Thibaut..... zie link hierboven....nog eens goed te lezen en tot je te laten doordringen. <br /><br />Wij in Nederland gaan teveel uit van de Nederlandse situaties. Als we ook over de grens gaan kijken en een goed werkend elektrisch rem/aandrijf systeem weten te ontwikkelen is de potentie van de velomobiel veel groter dan dat we nu vermoeden. Nederland is maar een klein kikkerlandje, er is meer om ons heen.Johan Vrielinkhttps://www.blogger.com/profile/10501534648404127522noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5196038682201607031.post-42078617121675743552012-09-15T22:49:58.978-07:002012-09-15T22:49:58.978-07:00Elektrische remmen kunnen heel interessant zijn ma...Elektrische remmen kunnen heel interessant zijn maar bij de Ketelbrug zou het voor mij totaal niet interessant zijn.<br /><br />Waar wel? Afremmen voor verkeerslichten. Bergen met haarspeldbochten waar je naar beneden gaat. Maar niet de Ketelbrug en om een heel simpele reden: je kan daar geweldig vaart maken en daarna vaar houden. En dat laatste is natuurlijk prettig. Bij bruggen in Nederland waar je niet HOEFT te remmen (voor een bocht, verkeerslichten of andere obstakels aan het einde) heeft een elektrische rem eigenlijk geen meer waarde vind ik.Quemohttps://www.blogger.com/profile/01161600329206696653noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5196038682201607031.post-41892193361961678752012-09-15T13:45:33.719-07:002012-09-15T13:45:33.719-07:00Hierbij dient wel aangetekend te worden dat de Mil...Hierbij dient wel aangetekend te worden dat de Milan van Lee een SL versie is. Deze variant is nog lager dan de gewone Milan. Lee maakte ook geluid toen hij over het (kort gemaaide) gras op de camping reed. Het geluid gaat me door merg en been.Maartenhttps://www.blogger.com/profile/02858996719781447490noreply@blogger.com